Produktplacering var något som startade i och med att filmindustrin slog igenom och det har varit väldigt användbart för många företag genom åren. Det innebär att man i en film helt enkelt placerar en produkt med tillhörande företagslogga för att på så sätt helt enkelt exponeras för en bredare allmänhet. Ofta är det i ett positivt sammanhang i filmen. Många cigarettmärken har bland annat använt sig av detta i westernfilmer där en cool actionhjälte röker en cigarrett och man så att säga zoomar in på paketet för att tillverkarens logga ska synas i bild. På så sätt kopplas märket samman med karaktären i filmen.
Särskilt Marlboro har kapitaliserats på detta sätt i många filmer. Många menar rent av att det var genom filmer som rökning blev populärt överhuvudtaget. Det är också väldigt vanligt att bilmärken betalar för att deras bilar ska synas i filmer. Man vill gärna att en populär och stor skådespelare ska synas i bild när han kör en bil från företaget. I James Bond kan man ofta se att nya bilmodeller exponeras och att James Bond använder sig av olika klockmärken som på så sätt får uppmärksamhet och kopplas samman med James Bonds varumärke.
Fenomenet med produktplacering är ett omdebatterat ämne och förutom i film så förekommer det också ibland i många populära TV-serier. Inom Public Service har man en väldigt strikt hållning när det kommer till produktplacering och visar man något på TV där ett varumärke syns brukar det censureras. Om man dessutom råkar nämna ett enskilt företag i radio inom Public Service hör man ofta att den som har sagt det efteråt måste säga “men det finns också många andra bra företag”, för att inte ett specifikt företag ska gynnas.