Marknadsföring kan bedrivas på många olika sätt och har förändrats mycket genom tiderna. Det beror dels på tekniken men också på hur samhället förändras. En bilfirma gör inte reklam på samma sätt som på 50-talet och sociala medier har gjort det möjligt att marknadsföra ett företag helt utan papper.
En viktig del av marknadsföringen har dock förblivit oförändrad och det är syftet – att sälja. Det är det som reklam handlar om till syvende och sist och som företagare är det därför viktigt att alltid vara uppmärksam på rådande trender. Med ett välgjort nyhetsbrev från rule.se kan du till exempel kommunicera med dina kunder på ett trevligt sätt som samtidigt gör reklam för din verksamhet.
Säg det med bilder
En gång i tiden var nyhetsbrev ganska tråkiga och handlade mer om torr information om bolagets förehavanden. De dagarna är svunna; idag kan du lägga ut fina bilder, komma med kul erbjudanden och berätta om ditten och datten på ett mer personligt sätt. Det finns många smarta tricks att ta till för att göra utskicket intressantare. Forskning har till exempel visat att just bilder är mycket mer effektiva än ord, varför det är klokt att inleda ett nyhetsbrev med ett foto och en fångande rubrik.
Håll koll med marknadsundersökningar
Det är också viktigt att följa upp den reklam du gör och att hålla fingret på pulsen vad gäller din marknadsföring. När du skickar ut ett nyhetsbrev måste den hamna rätt för att vara effektiv och det innebär kanske ett annat språk om den ska rikta sig till unga konsumenter eller än äldre. En stor fördel är om kunden själv får välja om han eller hon vill prenumerera på ditt nyhetsbrev, exempelvis när de går in på din hemsida för första gången. Du kan också komma med en morot som ett specialerbjudande för dem som blir prenumeranter.