Under de senaste åren har samhället utvecklats snabbt och den största skillnaden mot hur Sverige såg ut för 10 år sedan är förmodligen det konstanta informationsflödet. Beroende på vilka webbsidor vi besöker
och hur mycket vi ser på tv kan reklam utgöra en stor del av denna informationsflod. Ibland utsätts vi för reklam utan att ens förstå det själva. Så hur påverkar detta bombardemang oss? I den här texten ska vi titta lite närmre på vad forskningen säger och resonera lite om vad det kan tänkas betyda för oss som människor.
Eftersom vi som konsumenter kräver att fler och fler tjänster ska vara gratis anpassar sig marknaden och allt mer blir reklamfinansierad. Detta inkluderar Youtube-klipp, nyhetssajter, musiktjänster, bloggar och mycket annat. I många fall är det inte ens tydligt att det är reklam vi ser, till exempel när en bloggare eller youtuber berättar entusiastiskt om en sida där man kan träffa elitsinglar utan att nämna att hen har fått betalt av tillverkaren för att uttala sig positivt om just den produkten. Faller konsumenterna verkligen för detta? Forskningen visar att vi verkligen gör det, oavsett om vi tror det eller inte.
Det finns många studier som gjorts på hur reklam påverkar våra psyken, och många som skapar reklam är helt medvetna om hur man manipulerar målgruppen att känna på ett visst sätt inför en produkt som gör att många går och köper varan. Lär dig att känna igen deras knep så att du kan tänka en extra gång innan du impulshandlar i framtiden.
Reklamens psykologi
Reklam handlar inte så mycket om att undervisa konsumenter om en varas egenskaper, vilket många kanske tror. Istället handlar det om att få oss att associera en produkt med en positiv känsla. En biltillverkare kanske vill ha en reklamfilm som visar en bil som körs av en snygg person som ser framgångsrik ut, till häftig musik och mot en vacker bakgrund. Vi gillar framgång, häftig musik och vackra landskap, alltså kommer vi i teorin också att gilla bilen.
Reklam är inte bara dåligt. Det generar självklart vinster till företag, annars hade ingen lagt pengar på att producera det. Företagen måste anställa, de anställda tjänar pengar. Reklam är en naturlig del i en kapitalistisk demokrati, men vi som konsumenter måste reflektera över vad vi ser och vilka värderingar vi har.
Yttrandefrihet och uttrycksfrihet är viktigt, och det är även eftertanke. Fundera över vilka värderingar och känslor ett reklaminlägg vill förmedla. Kommer du verkligen bli framgångsrik och snygg om du köper en ny subaru? om något sägs tillräckligt många gånger blir det till slut en sanning, och det är viktigt att man som konsument kan ta ett steg ut från sig själv och fundera över vad som driver oss att köpa eller inte köpa en produkt. Företag vill ofta spela på våra osäkerheter. Kommer du verkligen att bli lyckligare om du köper en kräm som minskar dina rynkor?