Reklam finns i en mängd olika former såsom i reklamutskick, tidningar, på nätet, per e-post, tv, radio, annonsskyltar på stan och en mängd andra platser som passeras eller besöks av mycket folk. Med hjälp av reklam kan företag uppmärksamma personer om sin verksamhet men också om tillfälliga erbjudanden. Detta leder normalt till att företagen kommer att sälja mer än under de perioder som de inte annonserar.
Det ligger massor av pengar i reklam för de som säljer reklamplats. Sveriges största dagstidningar får sina huvudinkomster genom reklam. Detta visar hur värdefull en reklamplats kan vara om man kan garantera att reklamen läses av ett visst antal personer. Även sociala medier som Facebook och Youtube säljer reklamplats och detta har också blivit dessa företags viktigaste inkomstkälla.
För många företag kommer årets stora inkomster under vissa helger eller under en säsong då många är i behov av företagets produkter. Det innebär att företaget har en sämre försäljning under vissa tider på året medan andra perioder är den tid som företaget har sin storförsäljning. Det är också under dessa perioder som företag brukar köpa reklam för att öka försäljningen ytterligare. Under de perioder som företaget har en låg försäljning kan det vara tryggt att ha en checkkredit som företaget kan använda så det inte uppstår en likviditetsbrist. Checkkrediten betalar företaget tillbaka då försäljningen ökar under vissa perioder.
Reklam på nätet
I Sverige är det främst dagstidningarna som står för en stor del av reklammarknaden. Dagstidningarna har tjänat stora belopp på bland annat reklam för casinon men nu har regleringen för de svenska casinona gjort att reklamintäkterna har minskat drastiskt för många dagstidningar.
Utöver dagstidningar så är det massor av webbplatser som erbjuder reklamplats som exempelvis bloggar, prisjämförelsesajter, hemsidor som informerar om utvalda produkter och sedan skickar besökaren vidare. Men även stora sociala medier som Facebook, Google och Youtube. Dessa tre giganter säljer reklamplats till företag som vill kunna skräddarsy målgruppen för annonserna. Det gör man genom att använda sig av den information som dessa tre giganter samlar in om sina besökare. Denna målstyrda annonsering har visat sig vara mycket effektiv då annonserna bara visas för de potentiella köpare som har visat intresse för produkterna, som exempelvis genom att söka på dessa.
Ett annat sätt att göra reklam och få in kunder är att använda sig av affiliateannonser. Man anlitar en affiliate som lägger upp en reklambanner som deras medlemmar sedan kan använda på sina hemsidor. Till skillnad från annonser i tidningar, som betalas för varje visning, så är en affiliateannons utformad så att hemsidans ägare får betalt då en person klickar på annonsen och sedan handlar. Det innebär att försäljningsföretaget bara betalar då de gör en försäljning men i gengäld så betalar de lite mer.