Reklam i filmer

“Syns du inte så finns du inte” är en känd mening inom företagande. Det är en mening som är sann då ett företag måste ta plats och synas för att kunna sälja produkter eller tjänster. När det kommer till kommunicering av produkt och tjänst till köpare kan det ske på flera olika sätt. Alla som har tittat på tv har märkt att det är väldigt mycket reklam. Även när man tittar på en långfilm blir det ofta reklampauser som varar i kanske 2-5 minuter. Reklamer i filmer är ett sätt för företag att nå ut till nya potentiella kunder. Trots att de flesta människor är irriterade av reklamavbrott så lyckas faktiskt företag nå ut till miljontals människor. Man tittar på det oavsett om man gillar det eller inte.

Skillnad på reklam och reklam

När det kommer till reklamer har syftet idag förändrats. Det handlar inte längre om att endast marknadsföra sina produkter eller tjänster. För att folk skall bli intresserade måste företaget göra en reklam som tilltalar folk. Det kan vara att man visar upp en händelse som många kan känna igen sig i eller att man gör en inspirerande reklam. Ett bra exempel på en inspirerande reklam som fått mycket uppmärksamhet är Volvo’s reklam med fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic. Det är en reklam som människor vill se om och vill se mera av. I vissa musikvideor förekommer det också reklam och ibland även dold alkoholreklam då de filmar en flaska med alkohol från ett speciellt märke. Tittarna tänker inte på att artisten får betalt av alkoholföretaget för att dricka eller visa upp just den alkoholen. Det har på senare tid fått mer uppmärksamhet och nu har det även kommit en lag som handlar om dold marknadsföring.

Inspirerande reklamfilmer kommer längre

Reklam som visas på tv är väldigt dyrt och därför är det främst större företag som man ser på tv. Vill man marknadsföra sina produkter och tjänster via tv men inte har råd är ett tips att kika in bra och säkra företagslån som kan hjälpa en. Gillar människor det de ser kan tv-reklam ge företaget ett ordentligt uppsving. Har man också en tydlig nisch och en tydlig målgrupp är det ännu större chans att man hittar nya kunder. Idag finns det många konstiga reklamfilmer som man inte riktigt förstår vitsen med. Ifall man ändå skall göra en reklamfilm bör man göra det ordentligt. Reklamfilmen bör ha ett tydligt budskap och samtidigt visa en del av företaget i filmen. Exempelvis har Volvo varit tydliga med att visa sin svenska och framförallt göteborgska koppling i många av sina reklamfilmer.