Reklammakarens viktigaste hemligheter

En erfaren reklammakare har såklart mängder av kunskaper att dela med sig av. Hur man på bästa sätt kan sälja varor och tjänster är ett kunskapsområde som aldrig slutar att växa, om man är i branschen. I det här inlägget har vi därför bara plats att dela med oss av några av de absolut viktigaste kunskaperna att bära med sig som reklammakare. Med det sagt – om du kan grunderna så kan du komma långt och har någonting att bygga vidare på med dina egna unika erfarenheter.

Researcha

Bra reklammakare gör noggrann research. Mycket reklam som skapas idag är dåligt genomarbetad och researchad (att lägga ned lite extra möda i förarbetet kan därför ge ett försprång tidigt i processen). Ofta beror det på att de som gör reklamen är lata eller lutar sig emot förutfattade meningar om varan som ska säljas och köparnas motivationer. Bra reklam börjar alltid med att du kan besvara ett antal enkla frågor:

  • Vilka är dina köpares mål?
  • Vilka är deras utmaningar?
  • Vilka är symptomen på att inte kunna övervinna utmaningarna?
  • Hur kan din produkt hjälpa dem?

Varje bra reklamkampanj börjar med en brainstorming där du och dina kollegor försöker komma på idéer och bena ut svaren på frågorna ovan. Även om det mesta numera går att genomföra och sker digitalt så finns det fortfarande någonting väldigt tillfredsställande med att skriva ned idéer på fysiskt papper. Själva förutsättningen att kunna flytta runt idéerna i den fysiska verkligheten vi befinner oss tycks ibland stimulera kreativiteten. För en brainstorming-session finns det i det avseendet knappast någonting som är bättre än post it lappar. Skriv ned, flytta runt, sätt upp idéerna i orsakssamband o.s.v. Med lite svett och möda är kampanjen snart färdig.

Rubriker, rubriker, rubriker!

Fem gånger så många människor läser rubrikerna som brödtexten. Man behöver inte vara något geni för att inse vart man ska lägga den största mödan. Rubriken är vägen till köparens hjärta. Det här speglas överallt i samhället: korta slogans, Twitter och på många andra platser. Hur kommer man igenom bruset? Håll det rent, och klart, försök inte vara för klyftig – folk läser för fort och bryr sig inte om att kolla upp vad saker och ting betyder om det inte redan känns viktigt för dem.

Inled med bilder!

Den sista hemligheten är ett komplement till rubriken. Framstående reklammakare som Ogilvy menade att man ska positionera bilden ovanför rubriken. Skälet till det är att läsare scannar innehåll nedifrån och upp. Fotografier säger mer än tusen ord och rubriken blir din möjlighet att ge kontext till vad läsarna såg i fotografiet. Undvik dock att skriva någonting om vad som syns i bilden: skriv inte “kalle metar” under en bild på en pojke med ett metspö. Det är överflödigt. Låt rubriken bestå av någonting som inte finns med i fotografiet.